Een goede tandenborstel; hoe ziet die er nou uit?
Bron: tandarts.nl


Er zijn ontzettend veel tandenborstels op de markt. Veel meer dan er in de supermarkt in de schappen liggen. Een goede tandenborstel koop je niet bij de supermarkt. Zelfs bij de drogist is er vaak maar weinig keus, maar online kan een hele wereld voor je open gaan. Welkom in de wereld van de tandenborstels....

Elektrische tandenborstel

Het is belangrijk een borstel te gebruiken die bij je past. Grofweg kan onderscheid gemaakt worden tussen twee verschillende borstels: Elektrische- en handtandenborstels. Steeds meer mensen poetsen elektrisch maar vaak ook nog met de hand. Een roterend pulserende tandenborstel poetst meer plaque weg. Maar dan zal je er wel mee over moeten kunnen. Bij de mondhygienist kun je hierin gecoacht worden, maar sommige mensen kunnen er maar niet aan wennen.

Handtandenborstel

Een goede handtandenborstel heeft maar een kleine borstelkop. De supermarkttandenborstels zijn vaak erg groot. Er hoeven geen ingewikkelde haren op te staan als het maar 'multitufted' is. Dat betekent dat er veel haren in de kop staan geplaatst. De haren moeten niet hard zijn. Dit slijt de tanden namelijk te veel af. Medium, soft en extra soft zijn prima.

Speciale tandenborstel

Voor allerlei leeftijden zijn speciale borstels. Zo zijn er speciale borstels voor baby's en kinderen. Er zijn ook speciale handvaten ('extra grip') te verkrijgen voor mensen die moeite hebben om de borstel vast te houden zoals mensen met rheuma. Voor mensen met implantaten zijn op de markt ook speciale borstels waarmee je beter het implantaat kunt bereiken. Dan kun je online nog borstels vinden voor plekjes zoals verstandskiezen, tanden die erg dicht op elkaar staan en voor bij beugels. Bijvoorbeeld de compact tuft. Voor mensen met een handicap of voor mensen die een zieke moeten poetsen zijn er borstels met drie borstelkoppen. Zo kan in 1 handbeweging de binnenkant, de buitenkant en bovenop de kiezen worden gepoetst.

Kunstgebit en op reis

Niet alleen het echte gebit heeft aandacht nodig van een tandenborstel. Denk ook eens aan het kunstgebit. Ook hiervoor bestaat een speciale borstel: een prothese borstel. En uiteraard neem je op reis je speciale reistandenborstel mee...!

Patiënt wisselt zelden van tandarts
Bron: tandarts.nl

Een groot deel van de patiënten is trouw aan de eigen tandarts. Dat betekent dat de patiënt zich veilig voelt bij de tandarts en dat er een goede relatie is tussen de patiënt en de tandarts. Een grote meerderheid van de mensen geven aan dat ze nooit of zelden veranderen van tandarts (87%). Dit blijkt uit onderzoek van Tandarts.nl. 13% van de respondenten geeft zelfs aan dat ondanks dat ze niet geheel tevreden zijn over hun tandarts, ze toch niet veranderen van tandarts. Men geeft aan dat men soms geen keus heeft om naar een andere tandarts te gaan, bijvoorbeeld omdat er slechts één tandarts in de buurt is of omdat andere tandartspraktijken geen nieuwe patiënten aannemen.

Verschillende redenen genoemd om te wisselen van tandarts

Wij hebben de vraag gesteld ‘hoe trouw bent u aan uw tandarts’. Er waren verschillende antwoorden mogelijk, zie de grafiek hieronder. Redenen die worden genoemd om van tandarts te wisselen zijn (vermeende) fouten, een hoge rekening, verhuizen van woonplaats of de tandarts stopt met zijn praktijk. 

Hoe trouw bent u aan uw tandarts?

Zeer trouw 25%
Behoorlijk trouw 49%
Trouw, niet tevreden 13%
Niet erg trouw 9%
Niet trouw 4%

We hebben ook de vraag gesteld ‘bent u bereid om meer dan 100 kilometer te reizen voor een tandarts’. Precies de helft van de respondenten is daar toe bereid. Een behoorlijk deel van de respondenten die daar toe bereid zijn lijken 100 kilometer niet veel te vinden en zijn bereid om zelfs 200 kilometer te reizen voor een tandarts. Meestal zijn dit patiënten met veel angst voor de tandarts.

“Uit ons onderzoek komt naar voren dat er weinig wordt gewisseld van tandarts. Dat is een goede zaak. Een patiënt komt meestal echt voor de tandarts. Daar voelt de patiënt zich veilig bij. Deskundigen geven aan dat voor een goede relatie met de tandarts er vertrouwen nodig is. Vertrouwen kost tijd en daarom is het belangrijk dat de tandarts de patiënt lang kent. Rondshoppen leidt vaak tot onnodige behandeling en dus tot hogere kosten op de lange termijn”, aldus Tandarts.nl. Op de vraag ‘hoe trouw bent u aan uw tandarts’ hebben 127 respondenten gereageerd. Op de vraag ‘bent u bereid om meer dan 100 kilometer te reizen voor een tandarts’ hebben 278 respondenten gereageerd.